• PRO TV
  • Mickey Mouse împlinește 90 de ani. Cum a ajuns celebrul șoricel un brand de miliarde de dolari

Mickey Mouse împlinește 90 de ani. Cum a ajuns celebrul șoricel un brand de miliarde de dolari

Mickey Mouse împlinește 90 de ani. Cum a ajuns celebrul șoricel un brand de miliarde de dolari

Ziua de naştere a lui Mickey Mouse este pe 18 noiembrie, iar anul acesta cel mai îndrăgit şoarece din lume împlineşte 90 de ani. 

Cine nu a urmărit măcar o data în viață aventurile sale amuzante? Cine nu a avut măcar un tricou, un caiet sau un ghiozdan cu chipul șoricelului? Însă, pe lângă faptul că Mickey Mouse a inspirat generaţii întregi de juniori, acesta a revoluţionat industria entertainment-ului şi a pavat drumul pentru un model de business magic.

Mai mult decât un personaj de desene animate, Mickey Mouse este o franciză extrem de puternică, care nu se demodează niciodată. Faptul că, în mai 2017, compania Walt Disney a înregistrat un venit net de 178 de miliarde de dolari, aflându-se în topul celor mai valoroase branduri din lume şi a celor mai apreciate companiii la nivel internaţional, i se datorează în bună parte şoarecelui care acum 90 de ani debuta într-un film animat de 8 minute, cu titlul "Steamboat Willie". 

Iată, aşadar, la aniversarea de 90 de ani, câteva detalii mai puţin cunoscute din viaţa celui mai celebru şoarece.

Mickey Mouse i-a adus lui Walt Disney faimă şi o avere valorând 5 miliarde de dolari, conform CelebrityNetWorth, însă acesta era cât pe ce să nu se nască. După ce a înfiinţat Disney Bros. Studio alături de fratele său mai mare, Roy, în 1932, tânărul Walt Disney (26 de ani) a venit cu ideea unui personaj pe nume Oswald, the Lucky Rabbit, iar studioul a început să creeze o serie animată despre zăpăcitul iepure. 

Anul următor însă, Walt Disney nu s-a înţeles cu distribuitorul Universal Studios şi a pierdut drepturile asupra personajului Oswald, regăsindu-se, din această cauză, în pragul falimentului. (Mulţi ani mai târziu, în 2006, compania Walt Disney a primit înapoi drepturile pentru Oswald, the Lucky Rabbit).

Ideea unui şoarece amuzant, zăpăcit, optimist şi dornic de aventuri i-a venit lui Walt Disney în drum spre casă, în timpul călătoriei cu trenul. Iniţial, acesta se numea Mortimer Mouse, însă soţia lui a considerat că este un nume prea pretenţios şi l-a convins să i-l schimbe în Mickey Mouse. Pe lângă faptul că l-a creat pe Mickey, Disney şi-a împrumutat propria voce personajului, până în 1947. 

Un prim film, Plane Crazy, a fost realizat în primăvară, urmat de un al doilea, The Gallopin’ Gaucho, la începutul verii, dar Walt nu reușea să găsească un distribuitor. Inspirat de filmele sonore, care tocmai își făceau apariția pe scenă, și-a pus ultimele speranțe pe înregistrarea unei coloane sonore sincronizate pentru cea de-a treia încercare: Steamboat Willie.
A treia oară a fost cu noroc! Drept urmare, tânărul producător s-a hotărât să pună sunet și filmelor Plane Crazy și The Gallopin’ Gaucho. Se lansase cariera pe ecran a lui Mickey și era de neoprit.

„Oamenii râd la Mickey Mouse pentru că este atât de uman; acesta este secretul popularității lui”. - Walt Disney

Mickey, "inventatorul" obiectelor promoţionale

În timpul Marii crize economice, Walt Disney a acceptat 300 de dolari de la un bărbay care l-a abordat într-un hotel şi i-a spus că "vrea să pună şoarecele pe caietele pe care le folosesc copiii la şcoală", conform Walt Disney Family Museum. Această tranzacţie nu numai că le-a adus nişte bani bineveniţi fraţilor Disney, care erau cam strâmtoraţi la acea vreme, dar de asemenea, le-a sugerat că ar putea exista şi alte modalităţi de a exploata imaginea lui Mickey pe diverse produse. Ceea ce a dus la revoluţionarea produselor branduite cu personaje de desene animate.

Unul dintre primele obiecte cu imaginea lui Mickey puse în vânzare a fost ceasul de mână Mickey Mouse. Lansat în 1933, ceasul avea un preţ de 3,75 de dolari (la ora actuală este de 45 de dolari) şi se vindea în aproximativ 2 milioane de exemplare anual. Acum, aceste ceasuri vintage pot fi găsite pe eBay la preţuri de 300 de ori mai mari decât valoarea iniţială. 

De altfel, în zilele noastre, produsele branduite cu Mickey Mouse sunt responsabile pentru 40% din veniturile companiei obţinute din vânzarea de mărfuri de acest gen, conform publicației Time. Până în prezent, designeri precum Castlebajac, Dolce & Gabbana, Tommy Hilfiger, Comme de Garçons, Anya Hindmarch, Markus Lupfer, Marc Jacobs și Iceberg au colaborat cu Disney pentru a lansa game de îmbrăcăminte și accesorii inspirate de Mickey Mouse.

Astfel, la nici 10 de ani de la debutul său pe marile ecrane, brandul Mickey Mouse - dar şi Compania Walt Disney -  aveau deja o impresionantă expunere internaţională. Compania avea sedii în oraşele-cheie, inclusiv la Londra, Paris şi Sydney. 


Un simbol pentru artiști

Walt Disney a fost asociat cu avangarda artistică a timpului său; a socializat în special cu regizorii Sergei Eisenstein și Oskar Fischinger (care au și lucrat o scurtă perioadă de timp la studio de la sfârșitul anului 1938 până la sfârșitul anului 1939), muzicienii Igor Stravinsky și Sergei Prokofiev, pictorii Salvador Dali (care a lucrat și el la studio pentru o perioadă de timp în anii 1940) și Diego Rivera, arhitectul Frank Lloyd Wright și mai târziu scriitorul Ray Bradbury.
Încă de la începutul anilor 1930, statutul emblematic al lui Mickey trecea dincolo de zidurile Studioului, inspirând compozitori precum Cole Porter („You’re the top!... You’re a melody from a symphony by Strauss… You’re Mickey Mouse”) și regizori precum Charlie Chaplin în Modern Times (1936), acesta din urmă cerând, în plus, ca fiecare dintre filmele sale să fie precedat de un scurtmetraj cu Mickey!

Câteva decenii mai târziu, Mickey a devenit și mai emblematic după ce a fost adoptat de o nouă eră de avangardă, mișcarea Pop Art. Aspectul lui vintage avea un farmec magnetic pentru artiști, amintindu-le de copilăria lor. Pentru tabloul său Look Mickey, Roy Lichtenstein s-a inspirat din normele specifice benzilor desenate (vignetting, cadre, etc.) mai degrabă decât cele pentru cinema. Această deconstrucție amuzantă (tabloul dintr-un tablou) evocă un altul: Walt Disney Productions 1947-1997 de Bertrand Lavier. După ce a descoperit o poveste în Le Journal de Mickey în care Mickey și Minnie vizitează o expoziție de artă contemporană, Lavier s-a hotărât să creeze statui din ceară inspirate direct din cele prezentate în ilustrațiile din banda desenată.


Mickey văzut de marii artiști

ANDY WARHOL - „Ei (echipa de filmare Walt Disney) m-au întrebat cine este personajul Disney preferat iar eu le-am spus Minnie Mouse, pentru că mă poate aduce mai aproape de Mickey.”

KEITH HARING - „Imaginea lui Mickey Mouse a apărut desenându-l mult când eram mic. Apreciez acest lucru din nou pentru că desenele pe care le fac acum au mult mai multe lucruri în comun cu ceea ce desenam în liceu decât cu orice am făcut la școala de artă. O făceam parțial pentru că puteam să îl desenez atât de bine și parțial pentru că este o imagine cu o încărcătură atât de mare.

DIEGO RIVERA - „Esteții vremii noastre îl vor recunoaște pe Mickey drept unul dintre adevăratele genii ale artei americane din prima jumătate a secolului XX... așteptând sosirea marii revoluții globale!

JOHN UPDIKE - „Mickey a intrat în cărțile de istorie ca cea mai de durată și universală imagine a culturii populare americane a acestui secol.

DAMIEN HIRST - „Mickey Mouse reprezintă fericirea și bucuria de a fi copil și am redus forma lui la elementele de bază a câtorva puncte simple. Sper ca oamenilor să le placă, pentru că poate fi încă imediat recunoscut – Mickey Mouse este un simbol universal și atât de puternic.

Mickey, star de cinema

Deşi Mickey a făcut o pauză de 30 de ani, începând cu 1958, compania nu s-a oprit nicio clipă. Disney a investit cele 3,5 milioane de dolari obţinute din prima fază de vânzare a acţiunilor către public pentru a continua să se dezvolte. Câţiva ani mai târiu, primul parc tematic s-a deschis în Anaheim, California. În acelaşi an, clubul Mickey Mouse a debutat la TV. În timp, emisiunea a devenit rampă de lansare pentru unii dintre cei mai cunoscuţi artişti, printre care Christina Aguilera, Britney Spears sau Justin Timberlake.

În 1978, la cea de-a 50-a aniversare a sa, Mickey Mouse a devenit primul personaj care a primit o stea pe Hollywood Walk of Fame pentru rolul său în filmele de desene animate. De atunci, alte 14 personaje fictive de desene animate, inclusiv patru din filmele Disney, au fost onorate cu o stea pe celebrul bulevard.

Fiind considerate mai mult decât drăguţe şi înduioşătoare, aventurile lui Mickey Mouse au primit şi recenzii entuziaste din partea criticilor. Astfel, înainte de moartea sa, în 1966, Walt Disney fusese recompensat cu 25 de premii ale Academiei de film - inclusiv cu un premiu special pentru crearea lui Mickey Mouse. În 1968, Walt Disney a obţinut şi o statuetă postmortem, ajungând la 26 de statuete aurite.

Cu puţin ajutor din partea şoarecelui, legendarul cinest rămâne astfel câştigătorul cu cele multe premii Oscar din istoria cinematografului.

Mickey și schimbările de look

De-a lungul anilor, Mickey Mouse a trecut prin mai multe schimbări. I-au fost date mănuși albe pentru prima dată pe toată durata unui scurtmetraj animat în When the Cat’s Away (1929) și a rostit primele lui cuvinte, „Hot Dogs!” în The Karnival Kid (1929).
În The Pointer (1939) publicul a văzut pentru prima dată o nouă versiune a lui Mickey Mouse, sub supravegherea animatorului Fred Moore. Un detaliu mai evident sunt ochii lui Mickey, care au primit pupile.
În anii 1950, lui Mickey i-au fost desenate sprâncene (Petrecerea lui Pluto, 1950) și a adoptat un aspect evident „modern” în reclamele TV produse de Disney pentru terți ale vremii.
Mickey a intrat și în lumea CG la sfârșitul anilor 1990 și 2000, care i-a oferit aspectul actual ce poate fi văzut în Mickey și Piloții de Curse de la Disney Junior.


Mickey, partenerul pentru totdeauna al lui Walt Disney

Numele lui Mickey în italiană este Topolino (care înseamnă „șoricel”). În alte limbi, este numit Micky Maus (germană), Mikki Hiiri (finlandeză), Michael Musculus (latină) și Musse Pigg (suedeză), printre altele.

Cei care au avut șansa să-l cunoască pe Walt Disney cred că personajul Mickey Mouse a împrumutat trăsăturile de caracter ale acestuia: imaginația, optimismul, spiritul aventuros și, nu în ultimul rând, umorul. 

 

Mickey a avut întotdeauna un loc special în inima lui Walt Disney, dovadă că statuia Parteneri, cea care îl înfățișează pe Walt Disney ținându-l de mână pe Mickey, este la loc de cinste în mai multe Parcuri tematice Disney, inclusiv pe aleea celebrităților din Walt Disney Studios.

Foto: Disney, Getty

Gallery

Parteneri editoriali

Share

Videoclipuri cu știri

Citește și

Ultimele articole

Top citite

L-ai pierdut la TV

Articole știri

Episoade noi acum pe VOYO

7 zile înainte de TV • fără reclame • oricând

Top emisiuni